general
Flere elbilister har rekkeviddeangst
NRK Nordland • 22 Jun 2026, 05:19
Til tross for bedre elbiler og rekordmange hurtigladere, opplever flere elbilister rekkeviddeangst. Det viser en undersøkelse Elbilforeningen har gjennomført blant norske elbilister.
19 prosent av de spurte sier de opplever rekkeviddeangst, noe som er en økning fra 14 prosent i 2020. I Nordland oppga 17 prosent at de opplevde det samme.
– At rekkeviddeangsten øker samtidig som elbilene blir bedre og vi har mer enn tredoblet antallet hurtigladere, er ganske oppsiktsvekkende, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen i en pressemelding.
Tallene viser at rekkeviddeangsten er høyest blant dem som er nye bak elbilrattet. Bu mener dagens ferske elbilister har andre forventninger enn de som kjøpte sin første elbil i 2020.
Les originalartikkelen