general

Forsvaret får ikke lenger etterlate senkede skip i sjøen

NRK Nordland • 22 Jun 2026, 13:09

Forsvaret får ikke lenger etterlate senkede skip i sjøen
Klima- og miljødepartementet slår fast at Forsvaret ikke lenger kan etterlate skipsvrak på havbunnen. Avgjørelsen kommer etter at to fregatter ble senket utenfor Andøya i Nordland høsten 2025. Det kommer fram i et nytt brev fra departementet. I september 2025 senket Forsvaret fregattene KNM Trondheim og KNM Bergen for å teste et bombesystem. Departementet har nå gjennomgått regelverket og konkluderer med at både norske og internasjonale regler forbyr dumping av skip. Dette gjelder også for militære øvelser. Fremover må Forsvaret planlegge slike øvelser slik at vrakene hentes opp igjen til land. Unntak krever særskilt søknad og gis kun i helt spesielle tilfeller.
Les originalartikkelen

Relaterte artikler etter nøkkelord