general

Foreslår sporing og større kvoter i torskefisket

NRK Nordland • 23 Jun 2026, 15:09

Foreslår sporing og større kvoter i torskefisket
En ny rapport foreslår å fjerne unntak for store båter, innføre sporing for småbåter og kreve botid i torskefisket. Rapporten ble tirsdag overlevert fiskeri- og havministeren. Arbeidsgruppen har vurdert åpen gruppe i torskefisket nord for 62 grader nord. Flertallet vil avvikle dagens unntak som tillater bruk av fartøy over 11 meter. Samtidig foreslår de å øke kvoteandelen til åpen gruppe fra 6,62 til 7 prosent. – Åpen gruppe er en viktig bærebjelke i norsk fiskeripolitikk, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) i en pressemelding fra Nærings- og fiskeridepartementet. For å redusere risikoen for ulovligheter, foreslår utvalget at også båter under åtte meter må ha automatisk sporing. Det foreslås i tillegg et krav om to års botid i Norge for å kunne etablere seg som fartøyeier. Rapporten sendes nå på høring, med frist 15. oktober 2026.
Les originalartikkelen

Relaterte artikler etter nøkkelord