general

Hytteiere mister strømmen – får kompensasjon

NRK Nordland • 24 Jun 2026, 15:12

Hytteiere mister strømmen – får kompensasjon
Energiklagenemnda har bestemt at nettselskapet Linea får avvikle strømnettet til øygruppen Gåsvær i Herøy kommune etter et kabelbrudd i 2024. Det slår Energiklagenemnda nå fast. Det var Helgelands Blad som først omtalte vedtaket. Sjøkabelen til Gåsvær havarerte høsten 2024, og Linea søkte om å få legge ned anlegget på grunn av for høye kostnader. De har anslått at et nytt nett vil koste rundt 33 millioner kroner. Reguleringsmyndigheten for energi (RME) ga Linea medhold i å koble ut strømmen. Men Herøy kommune og flere nettkunder klagde på vedtaket. De mente blant annet at øya hadde fastboende og næringsvirksomhet som måtte hensyntas. Klagenemnda konkluderer imidlertid med at eiendommene kun er registrert som fritidsboliger. Som kompensasjon vil hver av fritidsboligeierne få utbetalt 65.000 kroner som bidrag til lokal energiomstilling.
Les originalartikkelen

Relaterte artikler etter nøkkelord