general

Ministeren åpnet ny kai: – Viktig at vi får hogge

NRK Nordland • 26 Jun 2026, 08:30

Ministeren åpnet ny kai: – Viktig at vi får hogge
Landbruksminister Nils Kristen Sandtrøen åpnet i dag den nye tømmerkaia i Brønnøysund. Kaia skal sikre effektiv og miljøvennlig logistikk for skognæringen. Den solide kaia ligger et par kilometer nord for sentrum og er bygget for å stå i minst 100 år. Den skal frakte ut tømmer fra skogene som ble plantet på 50- og 60-tallet. – Det er viktig at vi får muligheten til å hogge og fornye. Og at industrien og bygningsbransjen får tak i fornybart råstoff. Da må logistikken være god og fungere, sa landbruksministeren til NRK fredag morgen. Ved å flytte den tunge tømmertransporten over til sjøveien avlastes veinettet. Sandtrøen understreker at skogbruket er en evighetsnæring der det må plantes på nytt etter hogst.
Les originalartikkelen

Relaterte artikler etter nøkkelord