general
Over 300 møtte opp på folkemøte etter vannskandale: Folk må stå utenfor
NRK Toppsaker • 24 Jun 2026, 16:54
I kveld må kommuneledelsen i Høyanger kommune svare på hva som gikk galt etter at for høye mengder aluminium i drikkevannet ble avdekket.
Over 300 innbyggere har møtt opp på folkemøtet i en sal som er planlagt til 120. Nå må flere stå utenfor den stappfulle salen på Kyrkjebø skole, ifølge NRKs reporter.
Det er innført drikkeforbud etter funnet, og rundt 700 husstander og 900 innbyggere er berørt.
Barn under tre år i kommunen er blitt kalt inn til helsesjekk på grunn av mulig aluminiumsforgifting.
Ordfører Petter Sortland har beklaget situasjonen og sier kommunen har tatt tak i det han omtaler som en «intern svikt».
I kveld skal alle kortene på bordet.
Les originalartikkelen