general
Nesten alle videregående skoler har nå restriksjoner for mobilbruk
NRK Nordland • 25 Jun 2026, 06:13
Hele 96 prosent av landets videregående skoler har nå innført mobilrestriksjoner, mens 37 prosent begrenser bruk av smartklokker.
Det viser en ny undersøkelse fra Utdanningsdirektoratet våren 2026
Omtrent 6 av 10 skoleledere som har deltatt i undersøkelsen sier at restriksjonene innebærer at elevene må levere inn mobiltelefonen ved staten av undervisningsøkten.
Kun 1 prosent nekter elevene tilgang til mobiltelefonen gjennom hele dagen. Det er i tråd med Utdanningsdirektoratets veileder, som ikke anbefaler et slikt totalforbud.
Les originalartikkelen